NISSAN 350Z-RS

Ägare: Pierre Ingelsgård

 
 
 
 

Lack: En specialblandad version utav Le Mans Sunset Yellow.

Fälg: Custom Made Volk TE-37 i magnesium

Omvandling Exteriör: Vakuumpressad Kolfiber

Motor: Dubbel Turbo

Bilstereo / Multimedia: Lättvikts-ljudbygge ifrån Pioneer

Omvandling Interiör: Rensad, kolfiberpanel och kolfiberstolar.

Drivlina: Custom made växellåda, svänghjul, koppling, drivaxel och diff i kolfiber

Chassi: Världens mest avancerade 350Z chassi

Följ Pierre på:
Instagram: @sirpierre.se
Facebook: Pierre Ingelsgård

 
 
 

Läs hela intervjun av VECKANS BYGGE med Pierre Ingelsgård och hans Nissan 350Z:

1. Berätta lite om din bil och hur det var att bygga den?
Världens mest extrema, kompletta, avancerade och mest påkostade 350Z i världen. 
Jag har lagt ner snart 15 år och flera miljoner kronor på bilen, och jag är ännu inte klar. 


2. Hur länge har du byggt bilar?
Egentligen sen innan jag ens kan minnas. Föräldrarna har berättat hur jag kapade karossen, bantade och försökte bygga om mina leksaksbilar så jag kunde driva dem med dubbla batterier. 

Och på alla modellbilsatser som jag byggde ihop så gick jag sällan efter instruktionsboken, och monterade aldrig fjädrarna i hjulupphägningen just för att de skulle vara sänkta till botten, detta är alltså 25-30 år sedan. 

3. Varför började du bygga om bilar?
Det finns nog i mitt DNA, så jag har nog aldrig "börjat", det har alltid funnits där. Och främst så är det för att jag vägrar ha någon exakt som någon annan. Allt jag har måste vara unikt för mig. Med min personliga touch, stort eller litet. 

4. Vilka kriterier söker du inför ett nytt projekt?
Jag vill gärna göra research innan ett köp, så jag vet exakt vilka delar jag vill ha osv. Men oftast så blir bilen ett impulsköp, och då är mina kriterier helt enkelt att bilen ska tilltala mitt hjärta och sinne :) 

5. Hur många timmar i veckan läggs i garaget?
Eftersom jag inte har något eget garage så brukar jag samla på mig en lista med saker som ska göras, och sen bara köra på stenhårt i ett par dygn. Så det är väldigt svårt att slå ut något slags snitt. Det är iallafall mycket lugnare nu jämfört med förr då jag jobbade med bilen, enbart, I flera månader. 

6. Vad var det mest utmanande med det bygget av din Nissan 350Z?
Utan tvekan att vara först och i många år bland de första att bygga om just en Nissan 350Z. 

Det fanns inte många andra ägare att nå ut till rent allmänt, det var ovanligt dåligt med eftermarknadsdelar, ingen hade någonsin gjort många av de saker som jag ville och har gjort, på någon annan bilmodell överhuvudtaget. Då för 10-15 år sedan alltså. 

Jag har tagit fram många helt unika produkter, varit testkanin i många år, många delar som har gått i sönder, jag har ändrat plan och mål många gånger med bilen, byggt om den ett par gånger osv osv. Så ingen att rådfråga, inga färdiga delar att köpa, ingen i Sverige som kunde tillverka det jag ville ha. Det har varit det tuffaste med detta bygget. 

7. Gör du allt själv, eller lejer du bort vissa moment?
Min hälsa (dålig rygg osv) och brist på egen verkstad gör ju att jag numera jättegärna tar hjälp av min goda vän Marko som är specialist på just Nissans sportbilar. Numera är jag en såkallad teoretisk mekaniker ;) Men eftersom nästintill allt på min bil är unikt så är där inte så många andra än Marko och mig själv att vända mig till för hjälp. 

8. Vad var det som avgjorde färgvalet på ditt fordon?
Det är faktiskt så att jag köpte denna bilen just pga färgen. Det var utan tvekan det avgörande som gjorde att jag köpte denna bilen. Sen så är ju 80% av bilen kolfiber nu istället, och färgen är ju inte originalfärg längre utan en egen version av färgen med mycket mer "effekt". 
Men jag gillar verkligen denna färgen, det är en av anledningarna till att inte hela karossen är av kolfiber. 

9. Har du vunnit några priser? vilka?
Ja det har ju blivit en hel del under alla dessa år, men kanske inget märkvärdigt att skryta över. 

Då är jag mycket mer glad över all uppmärksamhet, alla tidningsreportage, planscher, alla fans och bilder världen över. Det är enormt mycket mer prestige för mig än pokaler ifrån träffar i Sverige. 

10. Vilken är din favoritprodukt när du börjar med slutfinish?
Brilliant Shine Detailer utan tvekan. 

11. Har du något drömprojekt?
Ja det beror på hur man ser på det, några vilda, grandiosa drömprojekt har jag nog inte. Men jag skulle vilja bygga en toppmodern AC Cobra, det har jag velat sen tonåren. 

12. Vad kommer det sig att du väljer just Sonax att samarbeta med?
För mig är det väldigt viktigt att verkligen tycka om ett företag och dess produkter för de ska få synas i sammanhanget med min bil och mig. Så jag gick nog i närmare 10 år helt utan sponsorer innan Sonax fick bli min första sponsor, och då har jag använt deras produkter i många år innan jag tog det steget att officiellt vara sponsrad av Sonax. 

Än idag så har jag bara två sponsorer: Sonax och Helabilen.se, och detta är just för att jag är extremt petig, kräsen och noggrann med vilka jag kan tänkas mig representera. 

13. Vilken är din drömträff att åka på?
Oh det finns många! SEMA, Goodwood Festival of Speed, osv osv, där är många stora träffar och event utanför Sverige som jag verkligen vill åka på, med min bil då helst såklart. 

14. Vilken är det mest crazy bilbygget du gjort?
Ja det är ju utan tvekan min #350ZRS. Den är helt crazy på så många nivåer av så många anledningar.